تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۰۸ مهر ۱۴۰۳

جهان صنعت: کارد اسرائیل گوشت را بریده، اما به استخوان نرسیده| سکوت راهبردی ایران ادامه دارد

جهان صنعت نوشت: اگرچه ممکن است ایران با توسل به ابزار‌های گوناگون مانند همکارانش در سوریه، عراق و یمن و حتی در لبنان، برای دادن پاسخ‌های متناسب اقدام کند، اما گمان نمی‌رود که خودش راسا در این منازعه دخالت کند.

جهان صنعت: کارد اسرائیل گوشت را بریده، اما به استخوان نرسیده| سکوت راهبردی ایران ادامه دارد

رویداد۲۴| «جهان صنعت» در یادداشتی به قلم نادر کریمی‌جونی به تحلیل شرایط موجود خاورمیانه در پی شهادت سیدحسن نصرالله پرداخته و سعی دارد که واکنش احتمالی ایران پیش بینی کند.

یادداشت نویس این روزنامه با اشاره به ضربه‌ای که شهادت نصرالله به گروه‌های مقاومت وارد کرده، همچنین با اشاره به نقش و سهم نصرالله در وضعیت امروز حزب‌الله لبنان نوشته: «نمی‌توان انکار کرد که همکاری نیرو‌ها و فرماندهان نظامی حزب‌الله در جنگ‌های سوریه و عراق تحت فرماندهی مرکزی سپاه قدس ایران، این نیروی محدود داخل لبنان را به ارتش تمام‌عیار منطقه‌ای که می‌تواند مسوولیت‌ها و ماموریت‌های راهبردی در خاورمیانه را برعهده بگیرد تبدیل کرد. بسیاری از فرماندهانی که در همین چند ماه اخیر به وسیله اسرائیل کشته شدند، محصول همان همکاری و نبرد‌هایی هستند که چه در مرز‌های جنوبی لبنان در جریان جنگ‌های ۳۶ و ۴۷ روزه یا در جبهه‌های مبارزه با داعش در عراق و سوریه، تجربه‌های گرانبهایی را اندوخته بودند. البته آن تجربه‌های ذی‌قیمت و موثر باعث شده تاکنون جایگزینی فرمانده‌هایی مانند فواد شکر برای حزب‌الله دشوار نباشد، اما در نهایت دامنه حملات و ترور‌های رژیم‌صهیونیستی به دبیرکل حزب رسید.»

در ادامه با اشاه به اینکه «در گذشته و هم‌اکنون نیز ارتش اسرائیل همواره ادعا کرده بود که همیشه و در هر جا هر کسی را که بخواهد می‌تواند ترور کند» آمده است: «قرائت دیگر این ادعا آن است که اگر از جمله دشمنان این رژیم کسی زنده است، تاکنون اسرائیل اراده لازم را برای کشتن او به خرج نداده، اما تجربه‌های گذشته چنین ادعایی را تایید نمی‌کند چراکه اسرائیل همواره و بدون توجه به همه قواعد بین‌المللی و حقوقی، حق حذف مخالفان و دشمنانش را محفوظ دانسته و در موقعیت مناسب اقدام به حذف وی کرده است. این امر در مورد محمد صیف، یحیی سنوار و دیگران مشاهده شده است.»

دیگر نکته مورد اشاره این یادداشت آن است که «با این ترور، اسرائیل امیدوار است که منطقه جغرافیایی جنگ را به خارج از مرزهایش گسترش دهد. بنیامین نتانیاهو در سخنرانی ۴۰ دقیقه‌ای‌اش، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار‌ها حرف‌های تحریک‌کننده بر زبان آورد و تلاش کرد تا ورود سربازان اسرائیلی به خاک لبنان را گریزناپذیر و حتمی جلوه دهد. او در مورد ایران هم تهدید کرد که دستش به همه جا می‌رسد و می‌تواند هر اقدامی را انجام دهد.»

یادداشت‌نویس این روزنامه در تحلیل این رویکرد نتانیاهو نوشته: «در واقع نتانیاهو در حالی که هنوز نتوانسته نابودی حماس را اعلام و گروگان‌ها را آزاد کند، ناچار است که به دستاویزی متوسل شود و جنگ را ادامه دهد. در واقع اکنون هیچ‌کس از نتانیاهو نمی‌پرسد که وقتی گروگان‌ها در سرزمین‌های اشغالی نگهداری می‌شوند، چرا ارتش اسرائیل توجه خود را به جنگ در لبنان معطوف کرده است. نتانیاهو در موقعیت‌های گوناگون انجام این‌گونه حملات را اقدامی پیش‌دستانه برای جلوگیری از گسترش منازعه اعلام کرده، اما او مانند دوستش دونالد ترامپ دروغ زیاد می‌گوید و معلوم نیست که ادعاهایش چقدر رنگ واقعیت داشته باشد. از این بابت نمی‌توان ترور‌های انجام‌گرفته را در قالب اقدام پیش‌دستانه توجیه کرد و آن را اقدام دفاعی اسرائیل دانست.

او درباره واکنش احتمالی به ترور نصرالله نیز نوشته: «کاملا قابل انتظار است که در موقعیت کنونی، جمهوری اسلامی ایران به ماجرای ترور سیدحسن نصرالله واکنش مستقیم نشان ندهد حتی در مورد ترور شهید هنیه که در خاک کشورمان و تحت حفاظت ایران انجام شد، مقامات نظامی- امنیتی ایرانی اگرچه دادن پاسخ تلافی‌جویانه را حتمی توصیف می‌کنند، اما در همان حال توضیح می‌دهند که این پاسخ در زمان و با ابزار مناسب انجام خواهد گرفت. قابل درک است که این پاسخ در واقع اذعان می‌کند که زمان و موقعیت مشخصی برای دادن این پاسخ نهایی نشده است.»
وی افزوده است: «در رویداد حاضر اگرچه ممکن است ایران با توسل به ابزار‌های گوناگون مانند همکارانش در سوریه، عراق و یمن و حتی در لبنان، برای دادن پاسخ‌های متناسب اقدام کند، اما گمان نمی‌رود که خودش راسا در این منازعه دخالت کند. در واقع کارد اسرائیل اگرچه گوشت را بریده، اما هنوز به استخوان نرسیده است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما